• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

روش های پیشگیری از ویروس کرونا

روش های پیشگیری از ویروس کرونا

روش های پیشگیری از ویروس کرونا

علائم ویروس کرونای جدید شامل تب طولانی مدت، گلو درد شدید، عطسه و سخت نفس کشیدن است. بر اساس نتایج یک پژوهش جدید که در مجله‌ی لنست (The Lancet) انجام شد، این علائم مشابه علائم سارس (SARS) است.

روش اول: محافظت از خود در برابر ویروس کرونا

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویید. شستن دست‌ها بهترین راه جلوگیری است. ابتدا با مقداری آب گرم دست خود را خیس کرده و بعد از یک صابون ملایم استفاده کنید. سپس بعد از 20 تا 30 ثانیه با آب گرم دست‌های خود را آب بکشید.

همیشه پیش از خوردن یا آشامیدن دست‌های خود را بشویید. همچنین هر بار که در فضاهای عمومی حضور دارید یا در مجاورت فردی هستید که مشکوک به آلودگی ویروسی است دست‌های خود را بشویید. 

دست‌های خود را از چشم‌ها، دهان و بینی دور نگه دارید. ممکن است هنگام گرفتن دستگیره در یا گذاشتن دست‌ها روی پیشخوان یک مغازه در معرض ویروس قرار گرفته باشید. ویروس بر روی سطح دستان شما باقی خواهد ماند و اگر با دست آلوده صورت، بینی، چشم‌ها و دهان خود را لمس کنید به راحتی آلوده خواهید شد.  

با استفاده از موادی که ویروس‌ها را می‌کشند، سطوحی که مرتب با آن‌ها سر و کار دارید را ضد عفونی کنید. متاسفانه ویروس روی سطوحی همچون دستگیره در، پیشخوان‌ها و شیرهای آب باقی می‌ماند. روزانه با استفاده از اسپری یا مواد ضد عفونی کننده، سطوح را به خوبی تمیز کنید.

سطوح باید دست‌کم 10 دقیقه با مواد ضدعفونی کننده مرطوب شوند تا ویروس‌ها به طور کلی کشته شوند. استفاده از این مواد خطر باقی ماندن ویروس بر سطوح و انتشار آلودگی را کاهش خواهد داد. 

دستگیره در ورودی خانه، کانتر آشپزخانه و حمام و شیرهای آب را مداوم ضدعفونی کنیددر محیط کار سطوحی که بیش‌تر افراد با آن در تماس هستند، مانند دستگیره‌ها، نرده‌ی پله‌ها، پیشخوان‌ها و میزها را مرتب ضدعفونی کنید.

  • با مخلوط کردن 240 میلی لیتر مایع سفید کننده در 3.8 لیتر آب گرم می‌توانید محلول ضدعفونی بسازید.
  • هنگام حضور در فضاهای عمومی از ماسک یکبار مصرف استفاده کنید.

از آن‌جایی که این ویروس از طریق هوا منتشر می‌شود، به راحتی با تنفس وارد بدن خواهد شد. برای کاهش خطر آلودگی، دهان و بینی خود را با ماسک یکبار مصرف بپوشانید. از یک ماسک بیش‌تر از یکبار استفاده نکنید. هر چند ساعت یکبار آن را دور انداخته و از ماسک جدید استفاده  کنید. هر بار که ماسک را تعویض می‌کنید، ماسک قبلی را در کیسه نایلونی قرار دهید و نایلون را گره بزنید و به سطل زباله بیاندازید،سپس دست‌های خود را بشویید.

اگر از داروهای سرکوب کننده ایمنی مانند کورتون استفاده می‌کنید و شانس ابتلا به عفونت تنفسی در شما بالا است، یا به بیماری‌های ریوی همچون آسم مبتلا هستید و باید به خارج از کشور سفر کنید، در طول پرواز برای جلوگیری از انتشار عفونت از ماسک استفاده کنید. 

 اگر واقعاً بیمار نیستید، نیازی به نگرانی بیش از حد نیست. این روزها خبرهای زیادی در مورد ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود که گاهی باعث ترس و اضطراب بی‌مورد می‌شود. اخبار را از منابع رسمی و مطمئن دریافت کنید.

روش دوم: جلوگیری از آلوده شدن ویروس کرونا توسط حیوانات

 پختن گوشت و تخم مرغ به صورت کامل خطر آلودگی را کاهش می‌دهد. این ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود، پس برای جلوگیری از انتقال ویروس لازم است که گوشت حیوانات به خوبی پخته شود. 

آخرین اخبار