• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

ردیابی تومور در خون

ردیابی تومور در خون
جویس آرس ۷۴ ساله زمانی که پذیرفت بطور داوطلبانه یک نمونه خون خود را برای انجام تحقیقات پزشکی بدهد، حالش خوب بود. به همین دلیل وقتی نتیجه آزمایش روشن کرد که به سرطلان مبتلاست شگفت‌زده شد و انجام آزمایش‌های بیشتر تایید کرد که او به «لنفوم هاچکین» مبتلا شده است.
پروژه تحقیقاتی که خانم آرس در آن شرکت کرده بود، متعلق به شرکت آمریکایی Grail (گریل) مستقر در کالیفرنیا بود.
در جریان تحقیقات این شرکت، پژوهشگران دی‌ان‌ای‌های موجود در خون افراد سالم را بررسی می‌کنند تا بتوانند از مسیر آن به ردی از سلول‌های سرطانی که احتمالا در بدنشان وجود دارد، برسند. به عبارت دیگر این آزمایش، متکی بر تجزیه و تحلیل قطعات کوچک دی‌ان‌ایی است که توسط تومورهای سرطانی در جریان خون منتشر می‌شوند.
از این نوع آزمایش خون که «بیوبسی مایع» نامیده می‌شود، پیش از این نیز برای بررسی وضعیت مبتلایان به سرطان استفاده می‌شد؛ البته با این هدف که میزان اثرگذاری داروها یا تشدید احتمالی بیماری مشخص شود.
اما در آزمایش شرکت گریل به کمک بررسی نمونه خون نه تنها می‌توان سرطان را قبل از ظهور علائم تشخیص داد بلکه مکان وجود تومورهای سرطانی در بدن را نیز مشخص کرد؛ این شیوه بویژه برای تشخیص سرطان در اندام‌هایی مناسب است که پیش از این هیچ راهی برای شناسایی زودهنگام آن و در اولین مراحل ابتلا وجود نداشت.
با ما همراه باشید در: 
‏🆔: @mehranehcharity
‏http://www.mehranehcharity.ir
آخرین اخبار