• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

چهل و هشتمین سالگرد درگذشت استاد رضا روزبه

چهل و هشتمین سالگرد درگذشت استاد رضا روزبه
بیست و یکم آبانماه 
چهل و هشتمین سالگرد درگذشت استاد رضا روزبه"دانشمند زنجانی"گرامیباد.


استاد" رضا روزبه "در اردیبهشت ۱۳۰۰ در خانواده‌ای مذهبی در شهر زنجان به دنیا آمد. پدرش کربلایی محمود خیاط فرزند شیخ احمد بود. عموی رضا آیت الله شیخ جواد زنجانی از شاگردان آیت‌الله میرزا محمّدتقی شیرازی بود و مادرش سیده ربابه دختر حاج سیدتقی معراجی، از سادات مشهور و دارای کرامات شمرده می‌شد. 
استاد در کودکی که به اتفاق خانواده مدتی در نجف اقامت نمودند تحت تعلیم عمویش قرار گرفت و پس از چند سال مجددا به زنجان مراجعه و تحصیلات خود را در مدرسه توفیق زنجان پی گرفت. 
او در کنار تعلیمات ابتدایی و آموزش متوسطه، علوم حوزوی را تا سطوح عالی نزد استادان مشهور در زنجان خواند. او نزد آیت‌الله سید محمود امام جمعه دروس منطق حکمت الاشراق، معیارالعلم غزالی، مبدأ و معاد صدرالمتالّهین را تحصیل کرد و دروس تفسیر، فقه، فلسفه و درس خارج را در نزد آیت‌الله العظمی شیخ حسین دین‌محمّدی زنجانی آموخت و به اتفاق مرحوم آیت الله شیخ‌محمد آل اسحق در نزد ایشان به درجه اجتهاد رسید. ایشان همچنین نزد سایر استادان چون، حاج سید محمد موسوی، حاج سید محمد حسین غروی و ابراهیم مولوی زنجانی نیز تحصیل کرد.‌با اتمام دوره متوسطه، او چند سالی در مدرسه توفیق زنجان به تدریس دانش آموزان و‌مدتی هم مدیریت مدرسه پرداخت و سپس به تهران مهاجرت و به اتفاق علامه کرباسچی مدرسه علوی را تاسیس نمودند. 
در سال تحصیلی ۱۳۳۱–۱۳۳۰، وارد دانشکده علوم شد و با انتخاب رشته فیزیک تحصیلات عالی خود را آغاز کرد. او این دوره را با نگارش«مطالعه در آثار میدان الکتریک و رادیاسیون و گاز ازت روی موجودات زنده» به پایان برد و در پایان رساله طرح جدیدی برای استفاده از گاز ازن در پزشکی ارائه داد او از دانشجویان ممتاز و برجسته شمرده می‌شد و به عنوان محقق فیزیک و استاد رشته فیزیک شناخته شد. روزبه در معارف اسلامی، فقه و اصول، فلسفه و کلام، ادبیات عرب و تفسیر قرآن مطالعات وسیعی داشت و رسایل و مکاسب را مسلّط بود. او زبان های عربی و فرانسه را خوب می‌دانست. 
استاد رضا روزبه در چهل سالگی با خانواده‌ای روحانی از اهالی ده ونک ازدواج کرد. ثمره این پیوند دو پسر و یک دختر است که دختر و‌پسر بزرگش حاج محمود به معلمی اشتغال دارند و راه پدر را ادامه می‌دهند. 
رضا روزبه در سال ۱۳۴۷، به سبب تماس با تشعشعات رادیو اکتیو در آزمایشگاه، به بیماری سرطان مبتلا شد. در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ حالش رو به وخامت گذاشت. او ساعت ۷ صبح روز ۲۱ آبان سال ۱۳۵۲ درگذشت و در قم به خاک سپرده شدند


با ما همراه باشید در: 
‏🆔: @mehranehcharity
‏http://www.mehranehcharity.ir
آخرین اخبار