• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

آغاز آموزش های کاربردی و حرفه ای "عدم استعمال سیگار و دخانیات" در دبیرستان های زنجان توسط مهرانه

با شروع سال تحصیلی۹۷-۹۸ صورت می گیرد؛ آغاز آموزش های کاربردی و حرفه ای "عدم استعمال سیگار و دخانیات" در دبیرستان های زنجان توسط مهرانه

آغاز آموزش های کاربردی و حرفه ای "عدم استعمال سیگار و دخانیات" در دبیرستان های زنجان توسط مهرانه

با شروع سال تحصیلی97-98 صورت می گیرد؛

آغاز آموزش های کاربردی و حرفه ای "عدم استعمال سیگار و دخانیات" در دبیرستان های زنجان توسط مهرانه 

مسئول کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه با اشاره به افزایش مصرف سیگار از سوی نوجوانان در دبیرستان ها و دانشگاه ها، از حضور مهرانه در سال تحصیلی 97-98 جهت ارائه آموزش های کاربردی و حرفه ای در سطح دبیرستان ها و دانشگاه ها خبر داد.

"مهندس مصطفی مرتضوی"، مسئول کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه با اشاره به تاریخچه تاسیس این کمیته در سال 94 اظهار کرد: کمیته آموزش و پیشگیری از سال 1394 به طور رسمی فعالیت‌های خود را با هدف تبیین نقش پیشگیری در سلامت مردم، آموزش های مربوط به اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه، اهتمام به ورزش منظم، عدم استعمال سیگار، دخانیات، قلیان و الکل، بالابردن آگاهی های پزشکی، تولید محصول سالم از مزرعه تا سفره با سازماندهی خیرین داوطلب آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 150خیر در کارگروه های مختلف این کمیته مشارکت دارند، به وظایف 5 کارگروه‌ تشکیل شده در ذیل فعالیت های کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه اشاره کرد و گفت: "کارگروه تبلیغ و ترویج تغذیه سالم" که عمده فعالیت آن در محیط های آموزشی به ویژه مقاطع دبستان برای دانش آموزان و اولیا آنهاست. دراین رابطه تاکنون برای نزدیک به 28000 دانش آموز در 96 مدرسه دخترانه و پسرانه به صورت چهره به چهره با استفاده از وسایل کمک آموزشی شامل ویدئو پرژکتور،اسلاید، پوستر،کلیپ وانیمیشن مطالب آموزشی متناسب ذائقه نوجوانان مطالب ارائه شده است. 

مرتضوی با بیان اینکه "کارگروه برگزاری کارگاه های آموزش پیشگیری از سرطان سینه" متشکل از پزشکان، ماماها، کارشناسان پرستاری و بانوان خیر است که پس از طی دوره های آموزشی به عنوان مدرس در کارگاه‌ها حضور می‌یابند، تصریح کرد: در 2سال گذشته برای بیش از 9 هزار نفر از بانوان شاغل و خانه‌دار کلاسهای آموزشی برگزار شده است. این کلاس ها در مدارس (ویژه مادران دانش آموزان)،ادارات ، مساجد محلات ، دانشگاه ها ، محیط های  صنعتی و همچنین در آمفی تئائر و کمیته بانوان مهرانه با استفاده از اسلاید ، جزوه های  آموزشی و مولاژ برگزاری می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگروه تبلیغ وترویج ورزش نیز به لحاظ اهمیت این موضوع در سلامت شهروندان علاوه به تبلیغات میدانی به طور منظم در تابلو تلویزیونهای شهری روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته از ساعت 7 لغایت 8:30 صبح در پارک ملت باحضور خانواده خانم ها وآقایان برگزار میشود، عنوان کرد: این کارگروه با ارتباط بامحافل ورزش سازمان ها و ادارات وسازمان تربیت بدنی برای همگانی کردن ورزش فعالیت های خود را دنبال می‎کند. 

مرتضوی تشکیل کارگروه مبارزه با مصرف سیگار ودخانیات را تبلیغ علیه مصرف سیگار و دخانیات و سایر آسیبهای اجتماعی اعلام کرد و افزود: این مهم از طریق تلویزیونهای شهری نیز با شعارهای مصور تبلیغ می‌گردد. دست اندرکاران این کمیته در حال پیگیری تدوین پروتکل همکاری با اداره کل آموزش وپرورش جهت برگزاری یک دوره آموزشی پیشگیری از گرایش نوجوانان وجوانان به سیگار می‌باشد که برنامه های مشاوره ای و آموزی مربوطه را در چند دبیرستان پسرانه به صورت پایلوت برگزار کند.

وی با بیان اینکه کارگروه تولید محصول سالم متشکل از تعدادی از کارشناسان اداره جهاد کشاورزی ودانشگاه زنجان و ... برای تولید محصولات کشاورزی سالم به واسطه استفاده در حد استاندارد از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی تشکیل شده و امسال چندین مزرعه و محل تولید را به صورت پایلوت برای تولید سیب زمینی و پیاز وعدس تحت پوشش قرارداده و محصولات آن نیز عرضه گردید، خاطرنشان کرد: با تلاش بیشتر این گروه محصولات بیشتری در سالهای آتی در سطح استان با آموزش کشاورزان و باغداران دنبال خواهد شد.


مسئول کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع تغذیه، پیگیری آن را از کودکی و نوجوانی تا سالمندی را در دستور کار قرار داده ایم، اضافه کرد: برای همه گیر شدن موضوع توجه به سلامتی بدن از سال 94 تاکنون نیز بیش از 30 هزار دانش آموز در قالب 95 مدرسه به صورت مستقیم از آموزش های چهره به چهره تغذیه سالم کارشناسان بهره‌مند شده اند.

وی با بیان اینکه اکثر مدرسین کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه را دانشجویان، فرهنگیان بازنشسته، متخصصین تغذیه و کارشناسان خیر تشکیل می دهند که پس از گذراندن دوره به عنوان مدرس در کارگاه های سرطان سینه ویژه بانوان و کلاس های تغذیه سالم ویژه دانش آموزان حضور می‌یابند، ابراز کرد: تنها در شهر زنجان تا به امروز حدود 15 هزار نفر از بانوان در کارگاه های پیشگیری از سرطان سینه مهرانه شرکت کرده اند.

مرتضوی با اشاره به تشکیل کارگاه های پیشگیری از سرطان سینه با بهره گیری از امکانات نوین آموزشی عنوان کرد: کارگاه های پیشگیری سرطان سینه با بهره گیری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در ادارات دولتی و خصوصی، محل کلینیک تخصصی مهرانه و کمیته بانوان برگزار می گردد. در این کارگاه های پمفلت های آموزشی و تبلیغاتی بین شرکت کنندگان توزیع می گردد.

وی با اشاره به همکاری این کمیته با با انجمن های علمی و اسلامی مساجد و ادارات و واحدهای صنعتی و ...جهت برگزاری کارگاه پیشگیری از سرطان تاکید کرد: در صددیم برنامه های آموزشی مهرانه را تا جایی ادامه دهیم که از هر خانواده حداقل یک نفر در کارگاه ها پیشگیری از سرطان مهرانه حضور یابد.

مسئول کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه همچنین گفت: به منظور اثربخشی برنامه‌های آموزش و پیشگیری سرطان سینه مهرانه، از سال 96 و به صورت هدفمند، حضور در روستاها را به طور جدی پیگیری کردیم چرا که طبق آمارهای مهرانه عمده بیماران مبتلا به سرطان را افراد با تحصیلات پائین و بی سواد تشکیل می‌دهند به همین منظور نیز به نظر می رسد حضور مهرانه در روستاها، حواشی شهرها و مناطق دورافتاده استان بتواند دستاوردهای مهمی در حوزه آموزش و پیشگیری مهرانه و در نتیجه ارتقا سطح سلامت داشته باشد.در نخستین گام حدود 80 روستای شهرستان زنجان را در برنامه های سلامت محور خود گنجاندیم. و واحد روستا نیز با هدف توسعه ورزش و فعالت های بدنی و گسترش اطلاع رسانی در حوزه سرطان سینه و تغذیه سالم و انواع سرطان ها را راه اندازی نمودیم. معتقدیم افرادی که ورزش می کنند افرادی سالم اند که کمتر سراغ آسیب های اجتماعی می روند و در این بین برنامه های آموزش محور در حوزه دخانیات زیرنظر کمیسیون پزشکی عنصر تعیین کننده میزان سلامت جامعه می باشد.

مرتضوی با اشاره به برگزاری منظم ورزش همگانی صبحگاهی خانواده گی در روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته از ساعت7 تا 8:30 در محل پارک ملت و برپایی ورزش عصرگاهی ویژه بانوان در محل پارک بانوان در روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 18:30 تا 19:30 افزود: ارزانترین و سهل ترین ورزش پیاده روی است، در برنامه مشترک با ادارات دولتی و خصوصی به طور متوسط 200 نفر در برنامه ورزشی مهرانه شرکت می کنند.

مسئول کمیته آموزش و پیشگیری مهرانه با اشاره به افزایش مصرف سیگار از سوی نوجوانان در دبیرستان ها و دانشگاه ها، از حضور مهرانه در سال تحصیلی 97-98 جهت ارائه آموزش های کاربردی و حرفه ای در سطح دبیرستان ها و دانشگاه ها خبر داد.

"روابط عمومی انجمن خیریه مهرانه"

آخرین اخبار