• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

مراسم کلنگ زنی کلینیک تخصصی سرطان و مرکز رادیوتراپی مهرانه

مراسم کلنگ زنی کلینیک تخصصی سرطان و مرکز رادیوتراپی مهرانه

باز هم دعوتنامه ایی از طرف انجمن خیریه مهرانه به دستم رسید. وقتی متن آن را خواندم فهمیدم اتفاق بزرگی خواهد افتاد. چندین بار به مهرانه دعوت شده بودم اما این دفعه تفاوت عمده ایی داشت چرا که با دیدن دعوتنامه به یاد پدر مرحومم افتادم که به دلیل ابتلا به سرطان و تشخیص دیرهنگام آن در گذشته بود. همچنین مشکلات ناشی از این بیماری و مراحل درمان و مخصوصا رادیوتراپی که در تهران انجام می شد همگی به صورت یک فیلم از ذهنم گذشت. در همان لحظه تصمیم گرفتم حتما در این مراسم حضور یابم.

جمعه 29 مهر ماه صبح ساعت 9/20 خود را به محل برگزاری همایش در شرکت خطوط لوله نفت رساندم. در بدو ورود نام ، مشخصات و شماره تلفن همراهم را در لیستی ثبت کرده و بسته ایی شامل یک کتابچه و تعدادی ورقه حاوی اطلاعات مربوط به پروژه را در اختیارم قرار دادند. هنگامی که وارد سالن شدم از استقبال به عمل آمده از این مراسم، خوشحال شدم.

برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی آغاز شد. اولین سخنران جناب آقای پروفسور یوسف ثبوتی رییس هیات امنای مهرانه بود که با عرض خیر مقدم به خیرین حاضر در جلسه ، با اشاره به روند شکل‌گیری این انجمن خیریه گفت: « تاکنون هزار و 700 بیمار مبتلا به سرطان از خدمات مهرانه بهره‌مند شده‌اند.همچنین مهرانه با هدف کمک به بیماران مبتلا به سرطان، تمام و یا بخش عمده‌ای از هزینه درمان این بیماران را پرداخت می‌کند».

ایشان با تأکید بر اینکه حضور خیرین استانی و زنجانی‌های مقیم خارج از استان و کشور نقش مهمی در توسعه خدمات‌رسانی مهرانه به بیماران مبتلا به سرطان دارد، تصریح کرد: « در حال حاضر یک مهمان‌سرا در تهران با 32تخت برای بیمارانی که نیاز به معالجه دارند، مهیا است».

رییس هیات امنای مهرانه با تقدیر از مسئولان استان به دلیل مساعدت در خصوص تأمین زمین برای ساخت مرکز رادیوتراپی و کلینیک تخصصی سرطان افزود: « این مرکز در 2 فاز و 2 بلوک با پیش‌بینی ساخت در طول پنج سال طراحی شده است. که ساخت و تجهیز فاز اول این طرح نیازمند 7 میلیارد تومان اعتبار است ».

سپس دکتر سروری ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی زنجان به ایراد سخن پرداختند. ایشان با اشاره به اینکه سالانه 70 هزار بیمار سرطانی در کشور به ثبت می رسد، افزودند: «از این تعداد 30 هزار مورد آن به مرگ منجر می شود. همچنین بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تا سال 2015 سرطان به عنوان نخستین علت مرگ و میر در جهان خواهد بود. به همین دلیل ارایه راهکارهای پیشگیرانه در شیوع بیشتر این بیماری می تواند تاثیر بسیاری در کاهش مبتلایان به این بیماری داشته باشد».

وی اظهار داشت: «با وجود افزایش سن امید به زندگی از 54 سال به 72 سال ضرورت توجه به گسترش روز افزون بیماری سرطان امری مهم و اجتناب ناپذیر به شمار می آید. و با توجه اینکه بیماری سرطان دارای ابعاد مختلف است ، پیشگیری از آن به عزم عموم مردم نیاز داردکه با اجرای به هنگام طرح غربالگری می تواند از 40 درصد شیوع بیماری سرطان در جامعه جلوگیری کند».

دکتر سروری، گروه های هدف مبتلایان به سرطان را میانسالان و افراد مسن عنوان کرد و گفت: «اقدامات پیشگرانه مختلفی در سطح این استان برای سال جاری برنامه ریزی شده و در زمان حاضر در دست اقدام قرار دارد».

رییس دانشگاه علوم پزشکی، بهداشت و خدمات درمانی استان زنجان، با استقبال از روند رو به رشد مهرانه و کمک رسانی روزافزون آن به بیماران افزود: «شخصا به دنبال روند مراحل اجرای این پروژه خواهم بود و به شدت آن را پیگیری می کنم».

پس از اتمام صحبت های ایشان اسامی تعدادی از خیرین حاضر و غایب برده شد که کمک های مالی خود را جهت ساخت و تجهیز کلینیک در اختیار مهرانه قرار داده بودند. بسیار خوشحال بودم که به واسطه وجود مهرانه در ساحل رودخانه پر خروش مهربانی ها و محبت های همشهریانم نشسته بودم.

دکتر مینوش مقیمی یکی از بنیانگذاران و رییس هیات مدیره مهرانه سخنران بعدی بود. فردی که صادقانه و فراتر از وقت خود در معالجه و درمان بیماران تلاش می کند، پزشکی که شماره تماسش را همه بیمارانش دارند و حتی در ساعت های خارج از وقت اداری و نصف شب برای معالجه بیمارانش آماده خدمت به آنها است.

ایشان در چند جمله کوتاه با بیان ضرورت وجود دستگاه رادیوتراپی برای درمان سرطان در استان ، گفت: «وجود این دستگاه گامی مهم و مؤثر در درمان بیماری سرطان است. همچنین این دستگاه دارای دو فرم و شکل درمان اورژانسی و غیراورژانسی است». وی ادامه داد: «مهرانه به دنبال کسب شهرت نیست، بلکه می‌خواهد بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های خیرخواهانه خود ایجاد کند».

حضور گروه سرود دستان ناطق و اراده آنان نیز برای کمک به این اتفاق بزرگ قابل تحسین و ستایش بود. در این بخش از برنامه کلیپی که توسط صدا و سیمای استان برای شب های قدر ماه رمضان امسال تهیه و پخش شده بود ، به نمایش درآمد که بسیار تاثر برانگیز بود ، مخصوصا معرفی بانوی ایثار خانم ربابه صادقی که تمام دارایی یعنی منزل مسکونی اش را به نام مهرانه سند زده بود. و نشان دادن بیماران و خانواده های آنان که با چه رنج و مشقتی در حال گذران زندگی هستند همگی نشان از کار و انگیزه بزرگ مهرانه در پیمودن این راه سخت با همراهی خیرین را داشت.

سخنران بعدی مهندس سعید دارایی از اعضای کمیته فنی و مهندسی مهرانه توضیحاتی راجع به مراحل خرید و تحویل زمین، انتخاب شرکت مهندسین مشاور و مراحل طراحی معماری و سازه ایی پرژه کلینیک ارائه دادند که از زحمات مخلصانه و بی دریغ آقای مهندس خاکپور مدیرعامل محترم مهندسین مشاور گنو نیز تقدیر به عمل  آوردند.

سپس مهندس اصغر وثوق یکی دیگر از بنیانگذاران و مدیرعامل مهرانه پشت تریبون قرار گرفتند تا به ارائه گزارشی از روند تشکیل و رشد مهرانه و همچنین افق پیش روی آن بپردازند.وی با اشاره به اینکه یاوران مهرانه به مبارزه با بیماری ای شتافته‌اند که پیش از این کمتر کسی جرات به زبان آوردن حتی نام آن را داشت. وی افزود: «اعضای انجمن خیریه مهرانه کاری اعتقادی را آغاز کرده‌اند و ثابت کرده‌اند که کارشان احساسی نیست». مدیر عامل مهرانه با اشاره به اینکه این خیریه به دنبال انسان‌های بود که کار دلی انجام دهند، تصریح کرد: «خداوند زمینه بهره‌مندی از چنین انسان‌هایی را برای مهرانه فراهم کرده به طوری که مهرانه 54 عضو هیئت امنا دارد که 9 نفر از آنان در هیئت مدیره عضویت دارند». ایشان ترکیب هیات مدیره مهرانه را اینگونه تشریح کرد: «دو نفر از معتمدین بازار و صنعت ، دو نفر از پزشکان و پنج مهندس در هیئت مدیره مهرانه عضویت دارند». وی از اعضای سابق هیات مدیره و مدیرعامل های قبلی مهرانه که در این 5سال خیرخواهانه و شبانه روز زحمت کشیده بودند تشکر و قدردانی ویژه کرد. مدیرعامل مهرانه از 30 هزار حامی این خیریه به صورت موردی و دائمی و از همه مهم‌تر حمایت‌های دانش‌آموزی به صورت اهدای کمک از طریق قلک خبر داد. مهندس وثوق با اشاره به اینکه مهرانه در حال حاضر یک هزار و 687 بیمار مبتلا به سرطان را پشتیبانی می‌کند، افزود: «این خیریه در حال حاضر تنها حامی و پناه بیماران مبتلا به سرطان استان محسوب می‌شود». یکی از بنیانگذاران مهرانه، آمار پرونده‌های حمایتی مهرانه را در سال گذشته یک هزار 100 پرونده اعلام کرد و گفت: «بیش از 500 پرونده در شش ماهه نخست سال جاری به تعداد پرونده‌ها افزوده شده است». مدیرعامل مهرانه تاکید کرد: «انجمن خیریه مهرانه می‌تواند ادعا کند که این انجمن همه بیماران مبتلا به سرطان بی بضاعت استان زنجان را زیر پوشش دارد و هر کس یک بیمار را به انجمن معرفی کند به شخصه دست او را می‌بوسم».

وی درآمد مهرانه را از کمک‌های مردمی در حدود 50 میلیون تومان ماهیانه اعلام کرد و گفت: «اگر این کمک‌ها سه برابر شود، انجمن می‌تواند همه هزینه‌های دارویی بیماران را پوشش دهد». مهندس وثوق خاطر نشان کرد: «مهرانه در شش ماهه نخست سال جاری به 2 هزار و 208 بیمار به مبلغ 180 میلیون تومان کمک دارویی کرده است». وی با اشاره به اعزام بیماران مبتلا به سرطان برای ادامه درمان به تهران ابراز امیدواری کرد، به زودی و پس از استقرار دستگاه رادیوتراپی در زنجان مهمانسرای متعلق به مهرانه به  خیریه های دیگر استان‌ها تحویل داده شود. ایشان همچنین با اشاره به اینکه همه هزینه‌های احداث کلینیک تخصصی سرطان با کمک خیرین تامین شده و در آینده هم تامین می‌شود، گفت: «کلینیک تخصصی سرطان زنجان در دو فاز ساخته می‌شود و هدف تبدیل زنجان به قطب درمان و پیشگیری سرطان در کشور است». وثوق از نیاز 12 میلیارد تومانی احداث کلینیک تخصصی سرطان خبر داد و گفت: «نظر بر این است که هر کس هزینه خرید تجهیزات درمانگاه را تامین کند، به نام خود او پلاک کوبی شود تا زمینه تشویق دیگر خیرین نیز فراهم شود». وی در پایان تاکید کرد: «تامین مبلغ احداث کلینیک تخصصی سرطان و مرکز رادیوتراپی مهرانه، برای خیرین زنجانی دور از انتظار نیست».

بخش بعدی تقدیر از برخی از خیرین بود که در راس آن ها نام خانم ربابه صادقی قرار داشت. با به روی سن رفتن این پیرزن 82 ساله همه حضار در جلسه به احترامش از جا برخاستند و به تشویق ممتد وی پرداختند که ایشان نیز به تشویق حضار پرداخت و اینگونه از آنان تشکر کرد. سایر خیرین نیز (به ترتیب حروف الفبا) که از آنان نیز تجلیل به عمل آمد عبارت بودند از: خانم ابریشمی ، آقای اسکندریون ، آقای پاسه ، مهندس جرجیسی ، حاج رحیم حسنی ، دکتر طبیانی ، خانم فردوسی ، مهندس فغفوری ، حاج امیر مفیدی ، خانم نفیسی زاده ، مهندس نوذری.

در پایان مراسم با حضور در محل کلنگ زنی و احداث پروژه کلینیک به صورت نمادین کنلگ توسط پروفسور ثبوتی به زمین زده شد. مراسم با شکوه و جلالت خاصی برگزار شد که اگر نبود زحمات عزیزانی چون دکتر رئوفی نژاد استاندار محترم ، عزیزان خیر و مسئولان سازمان مسکن و شهرسازی استان و شرکت خطوط لوله نفت این مهم امروز برای مهرانه حاصل نشده بود. تا مهرانه این بار نیز در مسیر جدیدی از حرکت خیرخواهانه و پیشرفت قرار گیرد.

در جای جای مراسم وقتی نام خیرینی برده می شد که بخشی از هزینه ساخت یا تجهیز کلینیک را تقبل کرده اند ، از اینکه نمی توانم به صورت نقدی کمکی داشته باشم ، حسرت می خوردم. در پایان با یکی از اعضای کمیته فرهنگی مهرانه این موضوع را مطرح کردم ایشان به من گفت: همه کمک ها که نقدی نیست! می توانی گزارشی از مراسم را بنویسی و در اختیار کمیته فرهنگی مهرانه قرار دهی تا هم در سایت و هم در نشریه از آن استفاده شود. این هم نوعی کمک است!. خوشحال شدم که با نوشتن این گزارش نام من نیز در کنار بزرگ زنان و مردان خیر مهرانه در گوشه ای از دفتر مهربانی ها به میان می آید.

لینک تصاویر

آخرین اخبار