• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

مشاوره و روانشناسی

 

 

شایع ترین مشکلات روانی و روحی بیماران مبتلا به سرطان، افسردگی، اضطراب، جسمانی سازی و اختلال در عملکرد اجتماعی می باشد که عدم رفع این موارد موجب کاهش اثربخشی درمان های داروئی و مراقبت های پزشکی می گردد.

در همین راستا از سال 1390 با پیشتیبانی انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان(مهرانه)، کلیه بیماران مبتلا به سرطان بستری و سرپائی در بیمارستان از خدمات اختصاصی مشاوره روانشناسی استفاده می نمایند. این خدمات در دو بعد فردی و گروهی به بیمار و خانواده آن ها ارائه می شود.

سرکار خانم نوری روزهای یکشنبه ساعت 9 الی 13 , و جناب آقای خالقی نژاد روزهای سه شنبه ساعت 8 الی 11 جهت مشاوره در خدمت همشهریان می باشند.

خدمات مشاوره روانشناسی در تمام طول دوره درمان از شروع دوره های شیمی درمانی تا پایان دوره های درمان و فاز بهبودی ارائه می شود.

روش اجرائی روان درمانی بیماران مبتلا به سرطان بدین شرح است:

1- انجام مشاوره روانشناسی در شروع دوره درمان

  • نخستین دوره بستری و شروع درمان بیمار در بیمارستان توام است با انجام مشاوره روانشناسی در کنار مراقبت های پزشکی. در اولین تماس، روانشناس با انجام مصاحبه اهدافی را دنبال می کند که اهم آن ها عبارت است از: شناسایی وضعیت روحی و روانی بیمار،‌ برقراری ارتباط دو سویه،‌ جلب اعتماد، ایجاد حس درک متقابل در بیمار و پیاده سازی اصل همدلی. اطلاعات به دست آمده از جلسه اول در فرم گزارشات جلسات روان درمانی وارد     می شود که یک نسخه از آن نیز در پرونده مددکاری بیمار در انجمن مهرانه بایگانی می گردد. جهت حفظ محرمانه بودن اطلاعات و محدود نمودن سطح دسترسی اطلاعات شخصی بیماران،‌ فرمی تحت عنوان مشاوره روانشناسی نیز تکمیل و در پرونده بیماران در واحد روانشناسی بایگانی می گردد و تنها روانشناس و در صورت لزوم اعضای تیم پزشکی به آن دسترسی دارند.
  • روند درمان و مهم ترین اثرات و عوارض روحی و روانی آن نیز به زبان ساده به بیمار آموزش داده می شود.

2- انجام مشاوره و ارتقاء وضعیت روحی و روانی بیمار در طول دوران بستری

  • در طول مدت بستری در بیمارستان، بیمار به صورت حداقل یک روز در میان توسط روانشناس ویزیت می شود. بعد از ویزیت اول در دیدارهای بعدی، هدف ارتقاء وضعیت روحی و روانی بیمار از طریق تکنیک های روانشناسی می باشد که از جمله این تکنینک ها عبارتند از : تشویق بیمار به صحبت کردن در مورد دغدغه های فکری، آموزش تکنینک های مدیتیشن و آموزش روش های کنترل اضطراب، غلبه بر افسردگی و کنترل خشم بیمار.

در ضمن در کنار آموزش بیمار باید همراه بیمار و اعضای خانواده وی نیز آموزش های لازم را دریافت کنند تا بیمار از حمایت های روحی خانواده نیز بهره مند گردد.

 

3- پیگیری درمان بیمارانی که شرایط خاص دارند

  • چنان چه وضعیت روحی و روانی بیمار به نحوی باشد که با انجام مصاحبه و تکنیک هایی که ارائه می شود نتواند تعادل روحی و روانی خود را باز یابد جهت دارو درمانی و دریافت خدمات تخصصی به روانپزشک و یا نورولوژیست معرفی می شود.

4- ارائه حمایت های جانبی در کنار حمایت های روحی روانی

  • چنانچه روانشناس طی مصاحبه با بیمار متوجه شود که وضعیت اقتصادی و معیشتی بیمار به گونه ای است که موجب ایجاد استرس مضاعف برای وی می شود و یا وضعیت نامطلوب تغذیه ای بیمار ناشی از فشارهای اقتصادی است، پرونده بیمار جهت دریافت حمایت های بیشتر از طریق انجمن، به مسئولین مربوطه ارجاع می شود تا با حمایت این انجمن، نگرانی های ناشی از این گونه مسائل به حداقل برسد.

5- برگزاری جلسات گروه درمانی

  • به منظور ارتقاء فعالیت اجتماعی بیماران و افزایش اثربخشی خدمات مشاوره روانشناسی، جلسات گروه درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان طی 8 جلسه برگزار می گردد. در جلسه اول کلیه افراد به معرفی خود، نوع بیماری، زمان ابتلا، بیان احساسات خود در زمان تشخیص و سایر مراحل درمان می پردازند. در این جلسات سعی می شود بیمار بهبود یافته و بیمار تحت درمان با یکدیگر مواجهه داشته باشند تا بیمار تحت درمان از تجارب بیماران بهبود یافته استفاده و از راهکارهای آن ها برای غلبه بر اضطراب خود استفاده نماید. در انتهای جلسه خواسته ها و دغدغه های روحی و روانی بیماران از آن ها مطالبه می شود تا طی 7 جلسه بعدی به آن ها رسیدگی شود.
  • راهکارهای کنترل استرس،‌ کنترل افکار منفی، راهکارهای بهبود اختلال خواب و کنترل خشم و برطرف نمودن مسائل مربوط به عملکرد جنسی از مهم ترین سرفصل های آموزشی جلسات گروه درمانی می باشد.
  • در جلسات گروه درمانی یک جلسه برنامه گردش دسته جمعی وجود دارد که با هدف ارتقاء روحیه، کار گروهی و فعالیت های اجتماعی بیماران طرح ریزی می گردد که تمام کارهای مربوط به برنامه ریزی و تدارک این برنامه به کمک خود بیماران می باشد.
آخرین اخبار