• En

  • En
  • بازدید مجازی از کلینیک تخصصی مهرانه

کلینیک تخصصی رادیوتراپی مهرانه

کلینیک تخصصی رادیوتراپی مهرانه

ارائه خدمات 100 درصد رایگان رادیوتراپی و اسکان مهرانه به بیماران مبتلا به سرطان سراسر کشور

کلینیک تخصصی رادیوتراپی مهرانه: 

آدرس: زنجان، جاده گاوازنگ ، بلوار پروفسور ثبوتی ، بلوار مهرانه ، کلینیک تخصصی رادیوتراپی مهرانه

تلفن :(106-107) 33044101-024  فکس :33439030-024 ساعت کاری 8 الی 14:30


بخش های کلینیک :

واحد امور اداری:

مسئولیت های این واحد :

1-     تشکیل پرونده کارکنان

2-     مکاتبات اداری

3-     محاسبه کارکردها و مرخصیهای کارکنان

4-     امورمربوط به انبار کالاهای مصرفی

5-     همکاری با امور مالی در تنظیم صورتهای مالی

کلینیک رادیو تراپی از واحدهای زیر تشکیل یافته است:

مدیریت ،9 نفر بخش درمان،3 نفر فیزیک پزشکی،2 نفر پزشک،2 نفر پذیرش،1 نفر مشاوره،1 نفر بیمه گری، 1 نفر اداری،1 نفر مالی،3 نفر مهمانسرا،1 نفرپیشگیری،1 نفرروابط عمومی،4 نفر واحد خدمات،4 نفر نگهبانی و میز خیرین

واحد امور بیمه:

مسئولیتهای این واحد:

1-      تهیه مدارک هویتی بیمار(کپی دفترچه ،معرفی نامه پزشک،استحقاق درمان)

2-      تهیه مدارک پزشکی بیمار(از جمله پاتولو‍ژی اسکن استخوان و ...)

3-     کپی محاسبات فیزیک پزشکی آماده سازی گزارش ‍‍CT  بیمار 

4-      آماده سازی مدارک مربوط به پرونده بیمار ( شرح حال و ویزیت های هفتگی پزشک)

5-      ثبت خدمات انجام شده در سیستم بیمه

6-      ارسال کلیه مدارک فوق به بیمه های مربوطه


واحدمشاوره ومددکاری:

مسئولیتهای این واحد:

ایجادانگیزه به بیماران برای ادامه درمان

آموزش تکنیکهای کنترل استرس و اضطراب

آموزش حرکات ورزشی مناسب در صورت لزوم

2- گروه درمانی

3- خانواده درمانی

4- مددکاری


روند پذیرش وادامه درمان بیماران:

1-      دریافت معرفی نامه ازپزشک معالج مبنی برنیازبه رادیوتراپی

2-     در صورت عدم وجود معرفینامه از پزشک معالج ، بیمار به آقای دکتر محبوبی و یا خانم دکتر واشقانی درمحل کلینیک ارجاع میشود ودرصورت نیاز به رادیوتراپی طبق تشخیص پزشکان،  پرونده رادیوتراپی تشکیل می گردد.

3-     تشکیل پرونده :

دریافت مدارک (معرفی نامه بیمه های تکمیلی،شماره پرونده مهرانه)

کپی دفترچه بیمه

کپی شناسنامه

کپی کارت ملی

کپی پاتولوژی،شرح عمل

          کپی رادیوگرافی،سونوگرافی،اسکن وسایر مدارک پزشکی مرتبط

         تکمیل فرم رضایتنامه

          ثبت درسیستم نرم افزاری کلینیک

4-     انجام CT-simulation  قبل ازشروع درمان

5-     طراحی درمان توسط واحد فیزیک پزشک و پزشکان متخصص رادیوتراپی ( به دلیل اهمیت طراحی درمان در اولین جلسه مراجعه، لذا زمان انتظار بیمار در اولین جلسه بسیار طولانی تر از سایر جلسات در مان خواهد بود.)

6-     شروع درمان توسط پزشکان مربوطه

7-     در زمان اولین مراجعه برای شروع درمان ساعت مراجعه روزانه به بیمار اطلاع داده می شود.

اتاق قالب گیری (مولدینگ) :

مهمترین هدف رادیوتراپی رسیدن بیشترین مقداراشعه به تومور( ارگان هدف) و کمترین مقدار اشعه به بافت های سالم مجاور است . برای رسیدن به این هدف ، بلاک هایی از جنس آلیاژ سروبند (بیسموت 50% ،  سرب 27% ،  قلع 13% ،  کادمیوم 10% ) در اتاق قالبگیری ساخته می شود که مهمترین مزیت آنها  دمای ذوب آنها است که در حدود 70 درجه سانتیگراد می باشد. بنابراین به هر شکلی که مد نظر باشد در می آیند و در دمای اتاق به سختی سرب هستند . این بلاک ها بر روی سینی های مخصوص در محل هایی که بافتهای سالم قرار دارند چسبانده می شوند و از رسیدن اشعه به بافتهای سالم جلوگیری می کنند.

 فیکساتور :

درمان سرطان به شیوه رادیوتراپی درمانی طولانی مدت می باشد که معمولا تا چندین هفته ادامه می یابد بنابراین وضعیت قرار گیری بیمار زیر دستگاه باید ثابت باشد ، برای رسیدن به این مهم از وسیله ای به نام فیکساتور برای ثابت نگه داشتن اندامی که هدف درمان است، استفاده می شود . فیکساتور قبل از شروع درمان روی اندام مورد نظر کشیده می شود ( در دمای حدود 60 درجه سانتیگراد شکل پذیر هستند) و بعد از 6-7  دقیقه قالب آن اندام را میگیرد و در حین درمان از آن  استفاده می شود .

اتاق فیزیک پزشکی :

امروزه برای درمان بیماران سرطانی به وسیله رادیوتراپی از نرم افزار سیستم های طراحی درمان سه بعدی استفاده مـی شود . پزشکان متخصص رادیوتراپی به همراه فیزیسیست های رادیوتراپی ، با کمک این سیستم ها ، برای بیماران درمان مناسب را می کنند . پزشکان متخصص رادیوتراپی، ارگان هدف ( تومور) و ارگان های سالم اطراف را مشخص  مـی کنند و فیزیسیست های رادیوتراپی برای رسیدن بیشترین مقدار اشعه به ارگان هدف و کمترین مقدار اشعه به بافت های سالم به طراحی فیلد های درمانی می پردازند .          

از وظایف دیگر فیزیسیست های رادیوتراپی کنترل کیفی دستگاه شتابدهنده خطی( LINAC )می باشد که به صورت روزانه ، ماهانه و سالانه برای صحت عملکرد دستگاه یکسری تست ها را انجام  می دهند .

از جمله تست های روزانه بررسی خروجی دستگاه به کمک ابزاری به نام Daily Check  می باشد و نمونه ای از تست ماهانه ، کالیبره کردن دستگاه شتابدهنده به کمک ابزار دزیمتری برای تمامی پرتوها در همه انرژی ها می باشد .

توضیح اجمالی بخش ها:

1- ورودی بخش رادیوتراپی: این مجموعه در 14000 مترمربع در زمینی به مساحت 42000 مترمربع بنا شده که 12000 مترمربع در قالب بخش­های تشخیصی، درمانی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقات و پژوهش، و 2000 مترمربع آن رفاهی­ست که به­صورت هتل 4ستاره بنا شده و شامل بخش­های درمانی رادیوتراپی، تصویربرداری، فیزیوتراپی، کموتراپی، آزمایشگاه تخصصی، کلینیک­های تخصصی، تحقیقات و پژوهش می­باشد.

قابل ذکر است کلیه رنگ­هایی که در مجموعه استفاده شده، بر اساس اصول روان­شناسی بیمار طراحی شده و از نظر طراحی داخلی طوری انجام گرفته که بیمار احساس نکند به یک مرکز درمانی مراجعه کرده است. هم­چنین با رنگ­های شاد و دکوراسیون خاص و تابلوهای نفیس و آثار تاریخی که مردم هدیه کرده­اند، تزئین شده است. این مجموعه کلاً با کمک­های مردمی احداث و تجهیز شده و تا به امروز ریالی، اعتبارات دولتی در این مرکز هزینه نشده است. در این مجموعه، بر روی تمامی اهدائی­ها، پلاک خیّر مربوطه نصب گردیده است.

2- بخش رادیوتراپی: از پذیرش شروع می­شود و در این قسمت اولین جمله ­ای که بیمار می شنود این است که در این مرکز هیچ­گونه وجهی بابت درمان، از شما دریافت نخواهد شد. کلیه خدمات درمانی و رفاهی در این مرکز رایگان می­باشد. 3 اتاق در بخش هست که یکی از آن­ها به نام مرحومه ربابه صادقی و مادر مهرانه نام­گذاری شده است. نامبرده هرچه در این دنیا داشت را به مهرانه هدیه کرد، در حالی­که خودش یکی از مددجویان کمیته حضرت امام(ره) بوده است.

اتاق دوم، اتاق فیزیک پزشکی­ست که اتاق مشاوره پزشکان رادیوتراپی و بخش فیزیک کار طراحی درمان و نقشه راه درمان بیمار در آن قابل اجراست. پزشکان در این اتاق با تجهیزات کاملاً به روز و پیشرفته این کار را انجام داده و در آینده نزدیک نیز به یاری خداوند مجهز به درمان IMRT (درمان پیچیده سرطان) خواهد شد.

اتاق سوم، اتاق مولیندیک است که جهت حفاظت اندام­های حسی بدن در برابر اشعه، قالب­های سربی در آن ساخته می­شود.

 اتاق­های درمان با رنگ­های شاد طراحی شده ­اند. این مرکز مجهز به دستگاه رادیوتراپی ­های انرژی می­باشد که از شرکت زیمنس هستند.

اتاق جلسه که برای برگزاری جلسه ­های انجمن و جلسه ­های تخصصی پزشکی جهت کار درمان، طراحی شده است.

اتاق C.T سیمیلاتور که مجهز به دستگاه سیمیلاتور و مجهز به دستگاهC.T زیمنس است و لیزر 5 نقطه که برای اولین بار در خاورمیانه نصب و راه­اندازی شده و بهترین کیفیت درمان را در اختیار بیماران عزیز قرار می­دهد.

3- بخش کموتراپی: فضایی بسیار زیبا و دلنشین که با استانداردهای اروپا طراحی، ساخت و تجهیز شده و خدمات ارائه شده نیز توسط پرسنل کارآمد، در سطح استانداردهای بسیار پیشرفته انجام می­گیرد. در این فضا، 4 تخت تزریق و 10 یونیت شیمی­ درمانی وجود دارد. این بخش مجهز به سیستم هایرترمیا جهت آماده­ سازی بیمار قبل از رادیوتراپی و شیمی­درمانی است که یک تکنولوژی کاملاً به روز جهت مداوای بیماران عزیز می­باشد.

4- آزمایشگاه فوق تخصصی: در فضایی کاملاً استاندارد و زیبا، قسمت اطلاعات و پذیرش و جوا­ بدهی شروع می­شود و بخش نمونه ­برداری نیز دارای کابین­های جداگانه مردانه و زنانه است. این بخش به اتاق تفکیک نمونه نیز تجهیز شده است.

اتاق پزشکان، بخش بانک­خون، فلوسایتومتری، بخش­های هماتولوژی، بیوشیمی خون، هورمون، سرولوژی، بخش­های ژنتیک و میکروبیولوژی و بیوشیمی ادرار، سردخانه جهت نگهداری داروها و نمونه های آزمایشگاهی، از بخش­های دیگر آزمایشگاه می­باشند.

5- مهمانسرا: در فضایی به بزرگی 2000 مترمربع و با استانداردهای یک هتل 4ستاره، مهمانسرایی با 21 سوئیت و اتاق پرسنل، نمازخانه و رستوران در سه طبقه جهت اسکان بیماران که از دورافتاده ­ترین نقاط روستایی و یا از استان­های سراسر کشور به این مرکز جهت درمان مراجعه می­کنند اختصاص داده شده و کلیه خدمات رفاهی از جمله سه وعده غذایی با کیفیت بالا در اختیار عزیزان می­باشد. این مجموعه توسط خانواده محترم خیّر بزرگوار شهرمان مرحوم حاج احمد مهدوی احداث و به انجمن مهرانه اهدا شده است. ارزش این واحد برای روند بهتر بهبود بیماری، کمتر از خدمات کلینیک نیست. یکی از مشکلات بیماران، مدت درمان یک الی شش ماهه است که باید به ­صورت روزانه انجام گیرد.

آخرین اخبار